Констипация (запек)

Превенция и лечение на запека 

 

Всички знаем, колко е важно да имаме добре балансиран хранителен режим. Това означава прием на храни и напитки от всички хранителни групи, умело съчетани и без превишаване на количествата. Спазването на такъв режим налага избягване на определени храни, умерен прием на други и наблягане на трети. Нещо, към което повечето от нас се стремят през ежедневието си, но дори и за най-съобразителните това може да бъде изключително трудна цел за постигане. Наблягайки на суровите зърнени храни сутрин и добавянето на ябълка тук и там, може да ни кара да се чувстваме по-добре, но в действителност е далеч от препоръчвания дневен прием на фибри. Всъщност тази превъзходна закуска, която е толкова популярна, съдържа само 1/5 от количеството фибри, което ни е необходимо всеки ден. И когато става въпрос за добре балансиран режим, не само храната трябва да вземем предвид. Знаете ли, че трябва да пием между 1,6 и 2 литра вода на ден? Това би могло да означава да отделите много повече време в тоалетната, вместо да отмятате всички важни задачи от списъка си, които трябва да свършите!

Да живееш динамичен начин на живот може да затрудни контрола над това, което ядем и пием. Прекалено често става въпрос за това, което е най-удобно, а не най-здравословно. Наистина, кой има време да изчисли количеството хранителни вещества, приети през целия ден? Въпреки това, фактът, че не живеем според горепосочените препоръки, може да причини проблеми в червата и в много случаи да доведе до запек.

 

 Какво представлява запека? 

  • Състояние, при което има затруднено изпразване на червата, обикновено свързано с втвърдени фекалии
  • Усещане за непълна дефекация
  • Редки изхождания (обикновено три пъти или по-малко на седмица)

 

След като знаем какво го причинява, нека сега разгледаме какво точно представлява запека. Запекът означава трудни или редки движения на червата. Засяга хора от всички възрасти и в много случаи води до невъзможност за пълното изпразване на червата. Това може да доведе до натрупване на фекалии, което само по себе си може да доведе до допълнителни усложнения. Колкото по-дълго отпадъците престояват в дебелото черво, толкова повече вода се извлича от тях, оставяйки ги сухи и твърди, което прави изхвърлянето още по-трудно. По статистика всеки четвърти у нас страда от запек и от съпътстващите го проблеми. 

 

Имам ли запек?

'Редовно' - това е странен начин да опишем движенията на червата, нали? Е, когато става въпрос за тоалетните ни навици, "редовно" е термин, който е отговорен за много погрешни тълкувания. За много хора това не означава непременно често, а само на рутинни интервали. За някои това може да бъде веднъж на ден, а за други това може да означава два пъти седмично. Тези, които ходят до тоалетна само два пъти седмично, могат да предположат, че са "редовни", защото е нормално за тях да бъде така. За съжаление истината е, че това по никакъв начин не е нормално и най-голямото предизвикателство, пред което сме изправени, е игнорирането на сигналите.

Хронично страдащите от запек хора са не само по-предразположени към голям риск от развитие на усложнения като хемороиди, анални фисури и дивертикули, но също така са по-склонни да станат жертва на още по-сериозни заболявания, дължащи се на натрупването на фекалии в дебелото черво. Много е важно да обръщаме внимание на ранните предупредителни сигнали и да предприемем нещо по въпроса, докато можем.

 

Основни признаци на запека

  • Не ходите до тоалетна всеки ден
  • Прекарвате много време на тоалетната
  • Налага се да се напъвате много
  • Постоянно се чувствате подути или пълни

 

Constipation Headache

 

 

Заболявания свързани с констипацията

На всички ни се е случвало по едно или друго време да се борим с това общо чувство за подуване, дискомфорт и тревожност, все симптоми, съпътстващи запека. Това се превръща във все по-голям проблем и ако сте имали късмета да го избегнете досега, то вероятно ще ви засегне на някакъв по-късен етап от живота. За някои запека ще бъде много по-изтощително преживяване от други, но колкото и затруднена да е констипацията, опасенията за здравето не свършват до тук.

Като страдащи от запек, вие сте предразположени към всички основни чревни заболявания, включително увеличени хемороиди и рак на дебелото черво. Освен това, колкото по-дълго отпадъците престояват в дебелото черво, толкова повече токсини се отделят, което може да доведе до връщането им в кръвта. Това ще повлияе не само на цялостното ви здраве, но и ще доведе до пълна липса на енергия. Големите тежки изпражнения могат да увеличат и разтеглят дебелото черво, дразнейки по този начин аналния канал. Също така поради тяхното продължително престояване, могат да останат залепени към стените на дебелото черво, което води до сериозни дългосрочни увреждания. 

И така, как да компенсираме недостига на достатъчно фибри и вода в нашата диета? Със Squatty Potty, разбира се! Дебелото черво има естествена извивка (аноректален ъгъл), от където се съединява към ректума. Клякането отпуска мускулите, които държат това огънато място, което всъщност прави много по-лесно изхвърлянето на фекалиите. Този по-широк ъгъл също така гарантира, че червата могат да бъдат напълно изпразнени, без да е необходимо силно напрягане. Поради това клякането не само предотвратява появата на запек, но и помага за облекчаване на симптомите на страдащите от него. Дори когато изпражненията са сухи и твърди, те са много по-лесни за отстраняване в клекнала позиция, защото гравитацията ще си свърши работата.

Снимка на Squatty Potty Bulgaria.

 

  Така че, не е ли време да задвижим нещата? 

Снимка на Squatty Potty Bulgaria.

  

Как Squatty Potty облекчава запека?

Нуждаете се от един последен напън, за да получите вашето.

Ето 4 начина, как клякането ще помогне за облекчаване и предотвратяване на запека:

-> Squatty potty създава поза, която позволява гравитацията да свърши тежката работа! Теглото на торса се пресира към бедрата, притискайки по този начин естествено дебелото черво, като лекото натискане от диафрагмата помага на гравитацията да свърши работата.

-> Отпуска мускула на дебелото черво, изправя аноректалния ъгъл и помага на червата да се изпразнят напълно.

-> Наистина ви повдига! Клякането повдига сигмоида на дебелото черво, отключвайки ъгъла на входа на ректума. Това отнема част от натиска на пуборекталният мускул, като по този начин се предпазва от разпуснатост.

-> Дебелото черво има вентил (илеоцелевият клапан) и изпускателен клапан (пуборекталният мускул). Чрез клякане входният вентил се затваря и едновременно с това се отваря изпускателния клапан. Това гарантира, че тънките черва остават чисти, като същевременно позволяват отпадъците да преминават през ректума с лекота. Седенето не постига същия резултат, което прави елиминирането трудно и позволява отпадъците да преминат през тънките черва, което е предпоставка за потенциални заболявания.

 

Резултат с изображение за squatty potty green slippers

 

Без лекарства, без лекари, без притеснения.

Смята се, че ежегодно в България се харчат огромни суми за лаксативи и други медикаменти против констипация.

Защо не опитате нещо естествено, което е доказано, че работи?

 

 

подреди по