Видове ензими и откъде да си ги набавим

Видове ензими и откъде да си ги набавим

26 април 2019

Ензимите играят жизнено важна роля в тялото – те разграждат храната до субстанции, които безпроблемно да бъдат абсорбирани и използвани. При ниска ензимна активност, без значение колко здравословна е диетата ви, полезните вещества преминават през храносмилателната система без да бъдат абсорбирани.

 

Ензимите са протеинови молекули, които се състоят от аминокиселини и играят ролята на катализатори за биохимичните реакции в тялото. Те са полезни не само за храносмилането, но и за много други процеси в тялото – от възстановяване на мускулите до здравословен имунен отговор при възпаление.

 

Сигурни симптоми за недостиг на ензими:

Ензимите от храната се разрушават лесно в процеса на готвене. Симптомите при дефицит на ензими са свързани с натрупването на килограми или храносмилателни проблеми като газове, подуване и гадене. Всичко това може бързо да бъде преустановено чрез прием на ензими – посредством храната и хранителните добавки.

Видове ензими:

 

- Амилаза: разгражда въглехидратите до по-малки единици като глюкоза и регулира хистамина, за да намали симптомите на алергия

- Целулаза: единственият ензим, който тялото не произвежда, разгражда въглехидратите и фибрите от плодовете и зеленчуците

- Лактаза: разгражда лактозата или млечната захар, за да се произведат глюкоза и галактоза

- Липаза: разгражда мастните клетки до мастни киселини и глицерол и ги разпределя в тялото

- Протеаза: разгражда протеините до аминокиселини, необходими на цялото тяло

 

Повече за действието на ензимите:

 

– храносмилане – подпомагат разграждането на храната до нейните основни компоненти, които се използват в тялото. Имайки предвид, че 70% от имунните клетки се намират в червата, е ясно, че здравето на храносмилателната система е от клюючово значение.

– възпалителен отговор – протеолитичните ензими могат да облекчат възпалението, въпреки че механизмите им на действие все още не са съвсем ясни.

– бързо възстановяване – протеолитичните ензими облекчават болките и отичането след физическо претоварване.

– добър сън – нарушеният сън може да бъде резултат от киселинен рефлукс през нощта, който се повлиява добре от ензимни добавки. Изследванията показват, че ензимите играят важна роля за циркадните ритми.

– силна имунната система – най-новите изследвания показват много тясна връзка между ензимите и имунната система. Те са отговорни за изпращането на сигнали до имунната система при разпознаване на бактерии в организма.

– мека кожа – сухата кожа е резултат от липсата на мазнини в диетата. В действителност, без наличието на подходящи ензими за тяхното разграждане, мазнините не могат да бъдат превърнати до полезната за кожата гама-линоленова киселина.

 

Какво да имате предвид при избора на добавки със съдържание на ензими?

 

- намиране на точната доза – обикновено ефективността на ензимите се измерва в активни ензимни единици, което показва какво количество храна може да разгради даден ензим.

- колкото повече, толкова по-добре – съдържат смес от ензими действат по-дълго в тялото и разграждат храните по-ефективно от добавките с един вид ензими

- източник на ензимите – ензимите могат да идват от различни източници –животински (обикновено от задстомашната жлеза на прасета или крави), растителни (от папая или ананас) или от микроорганизми (бактерии и гъби). Важно е да се провери за отсъствие на ГМО и да се изберат ензими, устойчиви на стомашните киселини.

 

Храни, богати на ензими:

 

- папая – съдържа ензима папаин, който помага за разграждане на протеините, въглехидратите и мазнините; богата на витамини Е и С, калий, фибри, фолат.

 

- мисо – приготвя се от ферментирала соя, изключително богата на протеолитични ензими, които разграждат протеините; съдържа още протеини и органичен натрий.

 

- ананас – съдържа ензима бромелин, който намалява отока и болките в мускулите след физическо натоварване; съдържа още витамините С и В.

 

- кефир – леко ферментирал млечен продукт, източник на лактаза и помага за разграждане на млечните продукти; съдържа и голямо количество пробиотици.

 

- ферментирали зеленчуци – ферментацията е процес, при който микробите преобразуват въглехидратите в алкохол или киселина и в полезни за червата ензими; ферментацията увеличава биодостъпността на хранителните вещества.

 

- банани – съдържат ензима амилаза, който разгражда скорбялата от храната; съдържат още витамин В6, калий, разтворими фибри.

 

- авокадо – богато на ензима липаза, много полезни мазнини, калий и фолат.

 

- Кълновете- това са семената и ядките , които се накисват във вода и се консумират в суров вид. Те са много богати на ензимни енхибитори. Кълновете и суровите семена са истински елексир след като се накиснат. Те ще снабдят организма ви с целия набор от ензими за да може вашата  храносмилателната система да е в перфектна форма.

 

- Пчелен прашец. Той съдържа не само безценни микроелементи , но е и цар по съдържание на ензими -над 5.000 бр. Ако не сте алергични можете да добавите пчелен прашец към мюсли, овесени ядки, шейкове и смутита или други закуски.

 

 

Продължителното дъвчене на храната в устата активира отделянето на ензими в устната кухина да, които разграждат въглехидратите и да дават време на стомашните киселини да подействат. По този начин може да се намали товара за останалата част от храносмилателния тракт.

 

И след като ензимите в тялото Ви си свършат работата, осигурете си тоалетно столче  Squatty Potty за лесна и пълна дефекация!

В червата ви живее микробна общност. Нарича се чревна флора или чревни бактерии. Значението й често се пренебрегва. Въпреки това тя играя съществена роля в храносмилателния процес, както и за имунната система. При здрав индивид тази група от бактерии спомага за регулирането на храносмилателните pH нива. В същото време тя създава защитна бариера срещу инфекциозните агенти, които могат да причинят заболяване.

прочети още

Както ВИ обещахме в предишната статия, в тази ще се спрем на различните варианти на периодично гладуване, както и за кои хора то не е подходящо. Разновидности на периодичното гладуване: 1.Гладуване 1 до 3 пъти на седмица 2.Ежедневни гладувания 3.Смесени методики

прочети още

Оказва се, че гладуването носи редица ползи за здравето, към които повечето хора се стремят – от подобрено състояние на сърдечно-съдовата система и понижен риск от рак до възстановяване на гените и дълголетие.

прочети още

Веганската диета обикновено съдържа плодове, зеленчуци, пълноценни зърна, ядки и семена - всички от които са с високо съдържание на витамини, минерали, фибри и полезни растителни съединения. В сравнение с другите диети, препоръчани от здравните власти като American Heart Association, веганските изглежда са до 2.4 пъти по-ефективни за понижаване на нивото на кръвната захар при диабетици.

прочети още

За разлика от огромното мнозинство медицински билки, сената – малко храстовидно растение, произхождащо от Северна Африка, има едно единствено показание – запек. За сметка на това, обаче, тя е изключително ефективна, поради което се предлага масово в насипен вид или под формата на огромен брой лекарствени продукти или хранителни добавки. За познавачите на билки, тя е средството на избор при констипация.

прочети още

Хомеопатията разполага с широк набор ефективни средства за лечение на запек, подходящи за всички възрастови групи. Те са естествени и без риск от нежелани странични ефекти за разлика от лаксативите. Сравнете характеристиките на тези хомеопатични медикаменти и ако откриете съвпадение със своите оплаквания, можете да използвате за подобряване на състоянието си терапия със съответната дозировка в ниски потенции – D6, D10, D12.

прочети още

Упражненията, освен че тонизират коремните мускули, нежно масажират храносмилателния тракт и вътрешните органи, като това действа изключително благотворно на перисталтиката на червата. Така се подпомага работата на цялата храносмилателната система и се подобрява нейната функция.

прочети още

Съвременното ежедневие ни лишава от един жизненоважен витамин – витамин D, който още наричаме “слънчевия витамин”. В днешни дни всеки един от нас прекарва все повече от времето си вътре, вместо на слънчева светлина. Дори и в почивните дни, повечето от нас избират да прекарат почивката пред телевизора или компютъра, което естествено води до дефицит на витамин D в нашия организъм.

прочети още

Запек, диария, подуване на корема и болки издават така наречения синдром на раздразнено дебело черво. Той създава проблеми на деца и на подрастващи. А в основата на това лечимо страдание често е дефицитът на витамин D, сочи ново проучване. 

прочети още

Болшинството паразити се намират в дебелото черво. Според Кралската медицинска академия на Великобритания „95% от болестите и неразположенията са свързани пряко или косвено със замърсено дебело черво“.

прочети още

Ленивите черва /запек/ е едно от най-разпространените заболявания, от което страдат 90 процента от населението на земята. Можем да ви обясним какво трябва да се разбира под термина лениви черва, като ви запознаем с признаците на естествената, нормална функция на червата. При правилно хранене с натурална храна и при нейното пълноценно усвояване здравият организъм изхвърля нейните отпадъци през червата след 1-2 часа. Колкото пъти се храним, толкова пъти е нужно да изпразваме червата си. Отделената маса трябва да бъде еднородна, без особен мирис и не бива да зацапва. Знаейки това, кой от нас може да се похвали, че червата му функционират нормално?

прочети още

Доказано е, че редица състояния, като недостиг на енергия, запек, преждевременно стареене, проблеми с паметта, депресия, тревожни разстройства и др., могат да бъдат следствие на ензимна недостатъчност. В случаите, в които поради недостиг на ензими приетите белтъчини, въглехидрати и мазнини не могат да бъдат усвоени, се стига до редица неразположения.

прочети още

Всеизвестно е, че зеленчуците са много полезни и задължително трябва да присъстват в менюто ни. Но знаем ли кой зеленчук за какво е полезен и че всъщност едни са много по-богати на витамини и минерали, от други? В тази статия ще се спрем на първенците от зеленчуковия свят, които доставят най-много полезни вещества на човешкия организъм.

прочети още

Дебелото черво е канализационната система на тялото. Подобно на всички здрави и правилно функциониращи системи, то трябва да бъде почиствано и поддържано, за да функционира правилно. Когато ядем силно преработени, рафинирани или известни като „фалшиви“ храни, нашите черва се натоварват с нездравословните отломки от тези храни.

прочети още

Поемаме всякакви химикали, хормони, токсини и прочее отрови с храната, водата, въздуха, боледуваме, поемаме всякакви хапчета, антибиотици, “чудодейни лекове”… които се натрупват в тялото ни във вид на шлаки, налепи по стените на вътрешните органи, тежки метали, гной, слуз и т.н. А за тяхното извеждане от организма не правим нищо…….

прочети още

Какво стои зад „модерната“ дума ДЕТОКС? Детоксикация/детокс е медицинска процедура за премахване на токсични субстанции от организма, функция,която обикновено се изпълнява от черния дроб и бъбреците. Това, което в алтернативната медицина и хомеопатията е познато като детокс, няма ясна дефиниция в науката.

прочети още

Мечтаете за идеална фигура, но каквото и да правите усилията ви се провалят всеки път?Ако стрелката на кантара не помръдва, има голяма вероятност да допускате една от следните грешки:

прочети още

След една определена възраст на всички ни се иска да изглеждаме по-млади. А и в днешно време стереотипа да си млад и красив ни се натрапва отвсякъде. „Инструментите“ на вечната младост - козметика за бръчки, пластични операции и различни процедури агресивно се рекламират, обещавайки мигновено подмладяване. От друга страна перфектните снимки в социалните мрежи ни карат да се замислим – само по нас ли времето оставя своите следи?

прочети още

Всички знаем какво означава запек или по-научното му название констипация, затова в днешната статия няма да се спираме по същество на това неприятно състояние. Някои от нас са с хроничен такъв проблем, а други са в това състояние само понякога. В днешно време заради пониженото качество на живот все повече хора развиват сериозни болестни състояния, подценявайки „притежанието“ на запек и не лекуването му.

прочети още

• Squatty Potty е одобрено и пропоръчано от известни личности като Jimmy Kimmel и има повече от 4000 Amazon ревюта. • Проучването разкрива, че тоалетното столче Squatty Potty Ви помага да ходите по бързо и лесно до тоалетна. • Лекарите казват, че помага при запек.

прочети още

Изследване как клякането елиминира запека

прочети още

Превенция и лечение на хемороидите

прочети още

Проблеми с тазовото дъно

прочети още

Научете се как да ходите до тоалетната като професионалисти

прочети още

5 Проблема, свързани със седенето на тоалетната

прочети още

Превенция и лечение на запека

прочети още